Træningslejr god eller dårlig ide?

February 23, 2016

 

Vælger man den rette tilgang kan en træningslejr i disse måneder, give et fantastisk base niveau, motivations boost samt en god oplevelse for sjælen.

 

Vælger man den forkerte tilgang kan det have direkte negative konsekvenser. Overtræning, sygdom, skader og en hel eller halvvejs spolering af din sæson.

 

Hvad er den rette tilgang og hvordan kunne man styre det?

 

Det første spørgsmål er hvad er dit formål med en træningslejr? Det er ikke alle atleter, hvor dette vil være den optimale løsning. Først kommer tidsperspektivet eks. vil 1 uge sydpå ofte kræve en rejse dag i begge ender, der røg 2 dage så er der 5 tilbage. Så kunne eks., 7 dage i Danmark være mere trænings effektivt.

Jeg vil altid anbefale at man ikke pludselig f.eks. svømmer 7 gange på en uge, hvis man normalt svømmer 2 x ugt. i sin normale dagligdag. HVORFOR? Det jeg oftest oplever er big trænings load i en enkelt disciplin, det kunne være voldsom mængde løb i forhold til normal. Det skaber ofte overbelastninger eller skader på sigt, ikke i ugen hvor træningen finder sted, men i den efterfølgende periode. Derfor vil mine anbefalinger være at man holder et relativt jævnt load. Hellere tænke på at resultater skabes ved.

Kontinuerlig i træningen og retmæssig progression, dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned, år efter år. for så at gentage ;0)

 

Et udgangspunkt inden en træningslejr vil altid være mindst 4-6 ugers grundforms træning, inden man øger ens træningsvolume og intensitet. Samtidigt er det vigtigt at du er fysisk og psykisk klar til at imødekommer trænings belastningen på en kommende lejr. Det kan være meget let at vurdere den belastning men påvirkes af samt vurdere hvordan effekten påvirker os.

 

Mine atleter i Tribikeruncoach, benytter Traningpeaks og især PMC (performance management chart. Hvad betyder det så?

 

TSS: Daglig stress score, eks. 1 time all out i en disciplin kan score maksimalt 100 TSS

TSB: Trænings stress balance. udtrætning, i eks.1/5 starter personen i plus og er her frisk efter 5 dage 1/10 er balancen faldet til minus 48 og er mere og mere udtrætter (behov for restitution)

ATL: Akut trænings belastning på 5 dag er belastningen klart højst. ca. 250 TSS på dagen.

 

En fornuftig tilgang vil være en jævn belastning gennem ugen det kunne være 150, 180, 210, 240 mm. TSS pr. dag.

 

 

PMC overblikket giver mig som coach det fulde overblik over mine atleter og fingeren på pulsen mht. om deres form har den progressive udvikling vi ønsker og forventer. For at kunne benytte systemet til fulde kræver det selvfølgelig at vi kender deres belastninger i den enkelte discipling f.eks. svømning, cykling og løb. Har fastlagt deres watt, puls og eller pace zoner.

 

Husk din planlægning, fornuft og lyt til din krop reaktioner. Så nu er der kun en vej RIDE ON.

 

 

 

 

Please reload

Udvalgte indlæg

Artikel fra magasinet TRIATHLON

August 18, 2015

1/2
Please reload

Seneste indlæg

October 19, 2017

March 27, 2017

December 1, 2016

Please reload

PERSONAL COACHING  TRIATHLON  DIET AND NUTRITION  RUNNING  BIKING  STRENGTH  TRAINING PEAKS  100% INDIVIDUAL  EAT TO PERFORM  LACTATE TEST  IRONMAN  OPTIMIZING  LECTURES  RUNNING EXERCISES RUNNING TECHNIQUES POWER WATT   TRIATHLON COACH  SWIMMING  VIDEO ANALYSIS WKO4  CROSSBIKING TT

 

Tribikeruncoach - v/ Leif Lundstrøm - Fiilsvej 7 - 7500 Holstebro - Tlf.: 40156501  Mail: info@tribikeruncoach.dk