Watt en underlig størrelse


De fleste atleter elsker gadgets, mig selv inklusiv og husk vi må jo ikke gå ned på udstyr ;0)

I dag er watt målere på TT eller racercyklen stort set blevet allemands eje og det bliver ikke minidre de kommende år især da pris lejet er kommet væsentligt ned. Min anbefaling er at droppe din aerohjul, eller lidt lettere frempind mm. i forhold til at det for de fleste vil være en klar bedre investering at købe wattmåleren.

Hvorfor watt? Først og fremmest til at optimere din træning. Den bliver endnu mere specifik og præcis i forhold til netop dit niveau og det er nemmere at strukturer og mere målbart i forhold til den disciplin du ynder at udøve. Hvad enten det er MTB, TT, triathlon eller linjeløb.

Ofte sammenligner vi watt med hinanden. Men watt er ikke bare watt. For det første skal man først lærer og øve sig i at benytte watt på computeren. De fleste vil opleve ved at se på akuelle watt at det er et tal som springer op og ned, derfor kan man arbejde med watt 3 sek. eller watt 10 sek. Begge dele samler data op i pågældende sekunder og giver et mere jævnt tal at forholde sig til.

Watt tal er et fantastisk redskab til at udregne eller arbejde med sit pace i race. især jo mere steady state disciplinen er eks. hel - og halv ironman. Enkeltstarter osv. Ved mere dynamiske race eks. MTB eller linjeløb er det svære at arbejde med pace faktoren da der her vil være mange flere accelarationer og deaccelarationen som giver peaks både høj og lav.

Ovenstående graf viser et eksempel på hvordan man kunne træne med watt i sin træning her illusteret ved 5 x 5 minutter Høj intensitet over FTP (Funktionel threshold) svarende til zone 5 af 6.

Dog er det en udbredt misforståelse at folk altid tror at jo højere watt på eks. det enkelte interval er bedre, det er det ikke nødvendigvis.

Husk det handler altid om at komme hurtigst muligt fra A til B. Og her er det hastigheden og farten som det handler om. Så hvis man kører 5 intervaller som i ovenstående tilfælde så er det lige som de fleste regner med det interval med højst NP watt som også har højst hastighed. men f.eks. lap 2 og 8 er der samme NP 333 watt men 0.8 km/t i forskel. Det kunne være der har været forskel på ruten, eller mindre aerodynamisk position på cyklen og herved en højere CdA (aerodynamik). samt forskel på mod eller medvind.

Dette er blot nogle af de paradoxer der kan være i forhold til at benytte watt til enten race eller træning.

Så husk watt er et fantastisk redskab til præstations optimering men det er stadig godt at bruge sin sunde fornuft.

God træning derude og nyd weekenden.


Udvalgte indlæg
Seneste indlæg

PERSONAL COACHING  TRIATHLON  DIET AND NUTRITION  RUNNING  BIKING  STRENGTH  TRAINING PEAKS  100% INDIVIDUAL  EAT TO PERFORM  LACTATE TEST  IRONMAN  OPTIMIZING  LECTURES  RUNNING EXERCISES RUNNING TECHNIQUES POWER WATT   TRIATHLON COACH  SWIMMING  VIDEO ANALYSIS WKO4  CROSSBIKING TT

 

Tribikeruncoach - v/ Leif Lundstrøm - Fiilsvej 7 - 7500 Holstebro - Tlf.: 40156501  Mail: info@tribikeruncoach.dk