Off Season - what to do?

October 19, 2017

 

Kender du også krops fornemmelsen når vi pludselig udsætter os selv for trænings stimuli som vi ikke har gjort noget tid? Jeg gør og billedet fortæller hvordan min krop har det efter styrketræning for alvor er kommet på programmet igen. Men pyt et lavt udgangspunkt giver forhåbentligt en hurtig forbedring ;0)

 

Men de fleste atleter befinder sig i disse uger eller måneder i et race vacum hvor det er blevet tid til afslapning og off season. Og hvad ville så være fornuftigt at overveje?

 

1: Evaluering af din sæson dvs. nåede du dine målsætninger. Hvad gik godt og modsat. Hvilke udfordringer oplevede du undervejs. Disse tanker kan benyttes til at starte processen. 

Samtidigt er det selvfølgelig en god ide at holde lidt fri fra træning eller nedsat volumen og intensitet. Så kroppen får hvile enten passiv eller aktiv samt at der kommer et psykologisk frirum hvor fokus er på de ting du negligere under sæsonen.

 

Nedenstående elementer var oplagt at se på:

 

Svømme, cykel og løbe træning (hvis du er triatlet ;0)
Daglig kost samt træning og konkurrence ernæring
Udstyr til de enkelte discipliner
Race præstationer i 2017
Arbejdsliv, familieliv eller andre sociale forpligtelser

 

2: Skader eller skavanker. Nu er det tid til at vurdere om du har oplevet gener rent fysisk og få gjort noget ved tingene. eks. kunne det være arbejde med mobilitet, styrke eller fleksibilitet. Mit bedste råd er at det gerne skal tages løbende i en sæson. og ikke vente til denne periode. Men skulle du have udskudt problematikken så er tiden i ihvertfald nu inden det er for sent. 

 

Kontinuitet er dog stadig vigtigst dvs. at stoppe din træning fuldstændig i denne periode gør bare at kroppen fysisk og form mæssigt vil have svære ved igen at adaptere til den kommende sæson 2018. Derfor fortsæt træningen enten med andet fokus, volumen eller intensitet. 

 

Det kunne også være et tjek ved en behandler, bikefit eller andet udstyrs tjek som løbesko mm. 

 

3:  Sætte nye mål

Nu har du evalueret hvor der har været udfordringer i den forgangende sæson og du er begyndt at fokusere på friskhed og optimerings muligheder. Så nu er planen at sætte sæson mål for den kommende sæson. Sæt mål som er realistiske, målbare men samtidigt også motiverende kan være en kunst. Men prøv når først at race planen er lagt er næste step af periodisere din sæson og trænings planlægge. 

 

Men ønskerne om en fed sæson 2018 og skulle du have behov for hjælp så sig til ;0)

 

Husk afslapningen og frihed under ansvar ;0)

 

 

Please reload

Udvalgte indlæg

Artikel fra magasinet TRIATHLON

August 18, 2015

1/2
Please reload

Seneste indlæg

October 19, 2017

March 27, 2017

December 1, 2016

Please reload

PERSONAL COACHING  TRIATHLON  DIET AND NUTRITION  RUNNING  BIKING  STRENGTH  TRAINING PEAKS  100% INDIVIDUAL  EAT TO PERFORM  LACTATE TEST  IRONMAN  OPTIMIZING  LECTURES  RUNNING EXERCISES RUNNING TECHNIQUES POWER WATT   TRIATHLON COACH  SWIMMING  VIDEO ANALYSIS WKO4  CROSSBIKING TT

 

Tribikeruncoach - v/ Leif Lundstrøm - Fiilsvej 7 - 7500 Holstebro - Tlf.: 40156501  Mail: info@tribikeruncoach.dk